spot_img
vineri, martie 29, 2024

Pentru sesizări și informații

0763 629 634

contact@foto-reporter.ro

Încurcatele căi ale fondurilor europene la Botoșani. Ce s-a întâmplat cu o finanțare de 30 de milioane de euro

Mai multe articole

Autoritățile locale din Botoșani renunță la un proiect european de 30 de milioane de euro, pentru transportul local, fiindcă și-au dat seama, după doi ani, că nu pot plăti cofinanțarea, și nici nu pot termina la timp lucrările, scrie Adevărul.ro.

Din 1990, municipiul Botoșani a beneficiat de transport public local, ecologic, cu ajutorul tramvaielor. Acum doi ani, tramvaiele au fost trase pe dreapta, din cauza căii de rulare prea uzate, devenită un adevărat pericol pentru șoferi și călători, dar și a vechimii de jumătate de secol a vagoanelor.   

Autoritățile locale au luat decizia accesării fondurilor europene pentru modernizarea completă a transportului cu tramvaie, inclusiv a căii de rulare, a vagoanelor şi stațiilor de așteptare.

Prin Programul Operaţional Regional, Primăria Botoșani a primit aproximativ 30 de milioane de euro finanțare pentru întreaga infrastructură necesară transportului local cu tramvaie moderne. După doi ani şi cu banii la dispoziție, autoritățile locale vor să renunțe la acest proiect.   

„Proiectul este cu mult depăşit”  

Unul dintre motive este de-a dreptul halucinant. Primăria Botoşani a ajuns la concluzia că nu are cum să ducă la bun sfârșit proiectul european în termenul stabilit fiindcă nu s-a realizat nici măcar proiectul tehnic. Din cauza creşterii preţurilor, suma iniţială prinsă în proiect s-a dovedit neatractivă pentru constructori, iar actualizarea prețurilor s-a făcut în pas de melc din cauza birocrației.

În aceste condiţii, niciun antreprenor nu s-a prezentat la licitațiile organizate de Primărie.  

„Un impediment îl reprezintă termenul pentru decontarea sumelor din fonduri europene, care este decembrie 2023, în situaţia în care nu am avut câștigător în urma licitaţiilor, şi nici nu avem proiect tehnic. Pentru că aşa a fost strategia la Primăria Botoșani, să se contracteze simultan proiectare şi execuţia”, precizează Cosmin Andrei, actualul edil al Botoșaniului, cel care a preluat proiectul odată cu mandatul.

Al doilea motiv este că Primăria Botoșani nu-și permite cofinanțarea, care s-a mărit considerabil din cauza scumpirii materialelor de construcție. În aceste condiții, actuala administrație a orașului este dispusă să renunțe definitiv la proiect.

„Acest proiect este cu mult depășit. Necesarul de bani este foarte mare față de situația inițială”, adaugă Cosmin Andrei.   

Dacă nu a mers cu tramvaiele, poate iese cu autobuzele  

Municipiul Botoșani a rămas fără tramvaie și s-a pricopsit, în locul lor, cu o flotă de autobuze diesel luate în leasing operațional, pentru care municipalitatea plătește aproximativ 160.000 de lei chirie lunară.

Dacă nu a mers cu primul proiect, Primăria accesează un altul prin care speră să aducă, în locul autobuzelor diesel, autobuze electrice.

Vrem să înlocuim aceste autobuze cu unele electrice, pentru care putem primi finanțare de sută la sută, fără cofinanțare de la bugetul local. Autobuze nepoluante, moderne, care să înlocuiască autobuzele diesel”, precizează edilul.   

În plus, Primăria Botoşani nu a renunţat încă oficial la proiectul cu tramvaiele, iar licitaţia derulată de Ministerul Dezvoltării privind achiţia de vagoane moderne este în plină derulare.

Totodată, există riscul ca Primăria Botoşani să dea toţi banii înapoi dacă nu implementează acest proiect.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -site-uri web botosani, web design, magazin online, produse software
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Noutăți